Grönmålning (”Greenwashing”)

Meet the requirements of enviromental marketing.

Det traditionella synsättet har varit att konsumenter väljer produkter och tjänster efter pris eller kvalitet. Hållbarhet har dock blivit en faktor som fått allt större betydelse och påverkar konsumenternas beslut om att avstå från företag som konsumenten inte uppfattar som hållbara.

Av den anledningen har också miljöpåståenden i marknadsföring kommit att användas mer frekvent. Påståenden som hållbar, grön, miljövänlig och klimatneutral har ett betydande kommersiellt värde, samtidigt som det är svårt för den enskilde konsumenten att kritiskt granska och bedöma deras korrekthet.

Överdrifter eller felaktigheter vid användandet av miljöpåståenden i marknadsföring, vilket ofta kallas ”grönmålning” eller ”greenwashing”, är även vanligt förekommande. Lagstiftaren har därför infört striktare krav på miljöpåståenden i marknadsföring. Ett miljöpåstående måste vara väl underbyggt för att inte anses som vilseledande. Myndigheter har även blivit allt mer aktiva vad gäller tillsyn av miljöpåståenden. På senare år har ett flertal företag fällts för vilseledande påståenden i sin marknadsföring. Det blir även allt vanligare att företags miljöpåståenden blir föremål för granskning av media, vilket kan leda till omfattande skador för företagets renommé.

Vi på Delphi har stor erfarenhet inom marknadsföringsrätt och bistår frekvent företag i granskningen av marknadsföringsmaterial och miljöpåståenden. Vi ger råd med utgångspunkt i gällande lagstiftning, med hänsyn till näringslivets och hållbarhetsorganisationernas självreglering, samt agerar ombud i kontakt med myndigheter och domstolar vid tillsyn och tvister.

Specialister inom området

Henrik Bengtsson

Partner / Advokat

Stockholm

Henrik Bengtsson

Kristian Fredrikson

Counsel / Advokat

Malmö

Kristian Fredrikson

Richard Lenemark

Counsel / Advokat

Stockholm

Richard Lenemark

Lovisa Lennström

Senior Associate / Advokat

Stockholm

Lovisa Lennström