Konsumentverket inleder flera tillsynsärenden om prisinformation
Konsumentverket inleder tillsynsärenden mot 30 företag där Konsumentverket anser att företagen har brister i sin prisinformation. Myndigheten varnar samtidigt för att det kan bli aktuellt att vidta rättsliga åtgärder.
KO uttalar: ”Det har nu gått drygt två år sedan den så kallade 30-dagarsregeln infördes i prisinformationslagen men fortfarande är det en stor andel av e-handlarna som bryter mot reglerna. Uppenbarligen måste vi nu överväga hårdare tag för att komma tillrätta med regelfusket.”
Under hösten 2022 tillkom en ny regel i prisinformationslagen, den så kallade 30-dagarsreglen, som skulle minska förekomsten av att företag vilseleder konsumenten vid prissänkningar. Konsumentverket genomförde en större granskning av flera e-handelsföretag under hösten 2023 mot bakgrund av den nya regeln. Granskningen ledde till att sex företag fick förbud förenat med viten på upp till två miljoner kronor. Konsumentverket har under det senaste året fortsatt varit aktiva i sin tillsyn av företages prismarknadsföring. En ny granskning har genomförts där Konsumentverket nu alltså inleder ytterligare tillsynsärenden.
Du kan läsa Konsumentverkets pressmeddelande här.
Vår erfarenhet under de senaste åren är att det råder många missförstånd om reglerna bland e-handlare och retailbolag. Det finns samtidigt en viss frustration bland företagen att konkurrenterna inte följer lagen. För att göra rätt gäller det att ha koll på prisinformationslagens regler, men även reglerna i marknadsföringslagen som kan bli aktuella vid marknadsföring av rea, utförsäljning eller andra typer av kampanjer.
Regeln i prisinformationslagen gäller vid alla marknadsförda prissänkningar. Det pris som man som e-handlare ska jämföra med är alltid det så kallade ”30-dagarspriset”, inte något annat pris såsom ”rekommenderat pris” eller ”ordinarie pris”. En omdiskuterad fråga har till exempel varit om man som e-handlare får ha fler än ett pris där svenska Konsumentverket har haft en striktare approach än vad som följer av lagtexten och EU kommissionens vägledning.
Eftersom priskommunikationen ofta är en central del av företagets marknadsföring är det viktigt att göra rätt och följa reglerna. Men det är också viktigt att inte övertolka reglerna och genomföra åtgärder som innebär sämre konvertering och färre köp.
Om man som företag inte har säkerställt att sin priskommunikation är korrekt eller om man är föremål för tillsyn hos Konsumentverket, tveka inte att kontakta oss för rådgivning.