Den nya marknadsföringslagen, Ny Juridik nr 2/2008
Den 1 augusti 2008 träder den nya marknadsföringslagen i kraft. Lagen implementerar direktivet om otillbörliga affärsmetoder 2005/29/EG och medför ett flertal nyheter. Särskilt märks en s.k. svart lista över marknadsföringsåtgärder som alltid skall betraktas som otillbörliga och dessutom kommerefterköpssituationer att omfattas av lagen. Vidare införs ett s.k. transaktionstest varigenom den otillbörlighet som är en förutsättning för sanktioner enligt den nya lagen kvalificeras. Den största nyheten är dock att EG-domstolen blir högsta uttolkare av densvenskamarknadsföringslagen. Sannolikt kommer EG-domstolens liberalare bedömningsnorm av marknadsföringspåståenden att få genomslag i svensk rättstillämpning. Vi har sammanfattat de viktigaste nyheterna i den nya marknadsföringslagen och gjort en analys i ljuset av den EG-rättsliga tolkningsdimensionen.