Alla nyheter

Uppförandekoden missar sociala medier – få börsbolag adresserar anställdas användande

Endast 14 procent av Sveriges största börsbolag adresserar anställdas användande av sociala medier i sina uppförandekoder. Trots den explosiva utvecklingen av användandet av sociala medier i samhället hänger uppförandekoderna inte med – vilket innebär stora risker för bolagen. Det visar en ny undersökning från konsultföretaget KPMG och Advokatfirman Delphi.

Rapporten ”Codes of Conduct in the Swedish Business Sector 2015” studerar användandet av uppförandekoder bland Sveriges 50 största börsbolag och genomförs för fjärde gången. Rapporten visar att användandet fortsätter öka och att hela 86 procent av bolagen idag arbetar aktivt med uppförandekoder.

Ett område som är starkt eftersatt är anställdas användande av sociala medier. Trots den enorma påverkan sociala medier har haft på samhället i stort är företag fortfarande osäkra på hur de ska hantera frågan i sina uppförandekoder. Både internationellt och även i Sverige har det på senare tid varit flera uppmärksammade fall där anställda använt sociala medier på ett sätt som påverkat deras arbetsgivare negativt, vilket fått både juridiska och varumärkesmässiga konsekvenser.

[…]