Alla insights

Delphi insights: Nu är det nya plattformsdirektivet klart

Redan i december 2021 presenterade EU-kommissionen ett förslag till direktiv om plattformsarbete i syfte att stärka rättigheterna för de som jobbar via digitala plattformar och samtidigt öka tydligheten för plattformsföretagen (förslaget har vi beskrivit i denna artikel). Sedan dess har förslaget varit föremål för många diskussioner och förhandlingar mellan rådet och parlamentet, men nu är direktivet alltså klart.

EU-kommissionens initiala förslag till direktiv innehöll en legal presumtionsregel som innebar att ett avtalsförhållande mellan ett digitalt plattformsföretag och en arbetspresterande skulle presumeras vara ett anställningsförhållande om minst två av fem i direktivet uppställda kriterier var uppfyllda. Presumtionsregeln fick kritik för att riskera leda till en fortsatt felklassificering, men att det nu skulle vara uppdragstagare som felaktigt skulle klassificeras som arbetstagare och inte tvärtom. Presumtionsregeln fick också kritik för att inkräkta på det nationella arbetstagarbegreppet, inte minst från svenskt håll.

Exakt hur diskussionerna inom EU har sett ut vet vi inte, men när den slutliga versionen av plattsformsdirektivet presenterades tidigare i år kunde det i vart fall konstateras att kritiken hade fått effekt. Det finns fortsatt en legal presumtion för ett anställningsförhållande i den slutliga versionen av direktivet, men de fem tidigare kriterierna som fanns uppställda i förslaget finns inte längre kvar. I stället gäller att ett avtalsförhållande mellan ett digitalt plattformsföretag och en arbetspresterande ska presumeras vara ett anställningsförhållande när det föreligger omständigheter som talar för att det digitala plattformsföretaget har ledning och kontroll över den arbetspresterande utifrån nationell lag och praxis, kollektivavtal och med hänsyn till rättspraxis från EU-domstolen. Detta innebär att bedömningen även fortsättningsvis kommer göras utifrån det nationella arbetstagarbegreppet, men med ledning av rättspraxis från EU-domstolen.

Vår bedömning är att plattformsdirektivet kan komma att få effekt på så sätt att bevisbördan enklare och oftare kommer övergå från den arbetspresterande till det digitala plattformsföretaget. Däremot tror vi inte att det nya direktivet nödvändigtvis kommer innebära att många fler arbetspresterande omklassificeras till arbetstagare än tidigare eftersom avtalsförhållandet även fortsättningsvis kommer prövas mot det nationella arbetstagarbegreppet. De kriterier som avgör huruvida ett avtalsförhållande anses utgöra ett uppdrags- eller anställningsförhållande förblir alltså desamma och den enda egentliga skillnaden mot vad som gäller idag är bevisbördans placering.

Samtidigt återstår det att se om EU-domstolen kommer komma med rättspraxis som ändrar detta och som, trots den legala presumtionsregelns nuvarande utformning, kommer innebära en viss inskränkning av det nationella arbetstagarbegreppet. Det återstår också att se hur plattformsdirektivet kommer implementeras inom svensk rätt.

Delphis arbetsrättsteam fortsätter följa frågan men har du redan nu några funderingar kring gränsdragningen är du förstås varmt välkommen att kontakta oss.

Magnus Berterud

Partner / Advokat

Stockholm

Magnus Berterud

Fredrik Nordlöf

Partner / Advokat

Stockholm

Fredrik Nordlöf

Emmy Falck

Senior Associate / Advokat

Stockholm

Emmy Falck

Felix Norgren

Associate

Stockholm

Felix Norgren

Ida Nordmark

Associate

Stockholm

Ida Nordmark