Alla insights

Delphi insights: Regeringen presenterar lättnader i strandskyddet

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss om lättnader i strandskyddet i form av att fler land- och vattenområden ska undantas och att möjligheterna att bygga eller vidta åtgärder i strandnära lägen ska öka.

Om remissen

Den 20 januari 2025 beslutade regeringen om en lagrådsremiss om lättnader i strandskyddet. I lagrådsremissen lämnas förslag som syftar till att skapa ett tydligare och mer ändamålsenligt strandskydd med bättre förutsättningar för att bygga bostäder och utveckla och driva företag i strandnära lägen.

De föreslagna ändringarna innebär att generellt strandskydd inte längre ska gälla vid små insjöar och smala sträckor av vattendrag och inte heller vid vatten som anlagts efter den 30 juni 1975. Med ”små insjöar och smala vattendrag avses” insjöar vars vattenyta vid normalt medelvattenstånd är högst en hektar eller vid sträckor av vattendrag vars bredd vid normalt medelvattenstånd är högst två meter. Begreppen har alltså samma innebörd som i 7 kap. 18 § första stycket 2 och 1 kap. 18 § andra stycket första meningen miljöbalken som fastställer att länsstyrelsen i det enskilda fallet kan besluta att upphäva strandskyddet vid en liten sjö eller ett smalt vattendrag under förutsättning att områdets betydelse för att tillgodose strandskyddet syften är liten.

Eftersom de föreslagna undantagen från det generella strandskyddet innebär att strandskydd som utgångspunkt inte kommer att gälla vid små insjöar och smala vattendrag behövs inte någon särskild möjlighet att upphäva strandskyddet vid sådana vatten. Den nuvarande möjligheten till undantag i
7 kap. 18 § miljöbalken föreslås därför tas bort.

Det ska dock vara möjligt att i enskilda fall införa strandskydd i ett område upp till 100 meter från strandlinjen vid små insjöar och smala sträckor av vattendrag om det är av särskild betydelse för att säkerställa något av strandskyddets syften.

Vidare föreslås att lättnader och förtydliganden införs i undantaget från strandskyddet för behov inom areella näringar samt att detta undantag även ska omfatta vattenbruk. En ny möjlighet till dispens från strandskyddet för förvärvsverksamhet med begränsad påverkan på strandskyddets syften i områden med låg bebyggelsegrad och lågt bebyggelsetryck föreslås.

Förslaget innebär ändringar i miljöbalken, lagen (1998:811) om införande av miljöbalken och plan- och bygglagen (2010:900).

Propositionen beräknas lämnas till riksdagen i början av februari och ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Om strandskyddet

Strandskyddet i Sverige är utformat som ett generellt områdesskydd som har till syfte att långsiktigt trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet.

Strandskyddsområdet utgörs som huvudregel av land- och vattenområdet intill 100 meter från båda sidorna av strandlinjen vid normalt medelvattenstånd. Länsstyrelsen får i det enskilda fallet besluta att utvidga detta område till högst 300 meter från strandlinjen, om det behövs för att säkerställa något av strandskyddets syften. Strandskyddet innebär ett förbud mot att inom strandskyddsområdet uppföra nya byggnader eller vidta åtgärder som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter. Det innebär även förbud mot att inom strandskyddsområdet uppföra nya byggnader, ändra befintliga byggnaders användning eller utföra anläggningar eller anordningar som hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha kunnat färdas fritt.

Om det finns särskilda skäl får en kommun eller en länsstyrelse i det enskilda fallet meddela dispens från strandskyddsförbuden eller besluta att strandskyddet ska upphävas för ett visst område.

Utgångspunkten i nu gällande ordning är att strandskydd gäller vid alla insjöar och vattendrag, oberoende av var i landet dessa finns, hur stora de är eller om de är anlagda.

Avslutande reflektioner

Precis som regeringen lyfter fram i remissen innebär strandskyddsbestämmelserna i dess nuvarande utformning en inskränkning i enskilda fastighetsägares möjlighet att fritt förfoga över sina fastigheter, antingen för att de är strandnära eller för att de ligger inom en 100-metersradie från en insjö eller ett vattendrag. Om sådana begränsningar inte på ett begripligt sätt går att motivera utifrån behovet av skydd, riskerar regelverket att förlora i acceptans. På samhällsnivå kan strandskyddet begränsa markanvändningen för angelägna samhällsintressen så som bostadsbyggande och näringsverksamhet, exempelvis för utbyggnad av förnybar energi.

Lagrådsremissen med de föreslagna ändringarna är därmed välkommen. Utredningen om översyn av strandskyddet varit pågående sedan den 4 juli 2019 och resulterat bland annat i betänkandet Tillgängliga stränder – ett mer differentierat strandskydd (SOU 2020:78) och promemorian Strandskyddet vid små sjöar och smala vattendrag. Lagrådsremissen innebär ett ytterligare steg i riktningen mot en liberalisering av strandskyddet. Propositionen förväntas lämnas till riksdagen den 6 februari 2025 och om den röstas igenom kommer lagändringarna, om förslaget står sig, att börja gälla från och med den 1 juli 2025.

 

Elisabeth Werner

Partner / Advokat

Malmö

Elisabeth Werner

Ida Holm

Associate

Malmö

Ida Holm