Delphi insights: Nya lagförslag för ökad materialåtervinning och för mer cirkulär ekonomi
Klimat- och näringslivsdepartementet har i promemoria (KN2024/02249) lämnat förslag till en reformerad och moderniserad avfallslagstiftning för att förbygga avfall och öka materialåtervinningen så att Sverige ska kunna nå de inom EU överenskomna målen på området. Några av förslagen – som kommer att påverka flertalet aktörer – presenteras nedan.
Bakgrund – rapport om tidig varning för Sverige
Enligt EU:s avfallsdirektiv ska medlemsstaterna vidta alla nödvändiga åtgärder för att uppnå målet om att förberedelse för återanvändning och materialåtervinning av kommunalt avfall ska öka till minst 55 viktprocent till 2025, minst 60 viktprocent till 2030 och minst 65 viktprocent till 2035.
Den 8 juni 2023 beslutade EU-kommissionen att utfärda en varning till Sverige för att det finns risk att målet om materialåtervinning av kommunalt avfall inte kommer att nås för 2025. Sveriges materialåtervinningsgrad för kommunalt avfall ligger för närvarande 16,7 procentenheter under målet på 55 viktprocent för 2025. I maj förra året tillsatte klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari en bokstavsutredning för att föreslå de författnings-ändringar som krävs för att skapa ett tydligt, ändamålsenligt och enhetligt uppföljnings-system gentemot de aktörer som har rådighet att påverka materialåtervinningsgraden för kommunalt avfall.
Några av förslagen
Förtydliganden av olika aktörers ansvar för avfall
Avfallsproducenternas ansvar för avfall tydliggörs. En avfallsproducent ska vara ansvarig för det avfall som denne producerar, oavsett om detta sker i början eller senare i en process. Ansvaret kommer inte att utgå från vem som är den ursprunglige avfallsproducenten (i definitionen av avfallsproducent föreslås att ursprunglige avfallsproducent ska tas bort). Avfallsproducenten ska vidare stå för kostnaderna för att hantera det avfall som har producerats. Ansvaret för att hantera avfallet upphör när avfallet har genomgått en fullständig behandling (dvs. när all nödvändig förberedande och slutlig behandling har genomförts). Ansvaret för avfallsproducenten att fullständigt behandla avfallet ska övergå till den som avfallet överlåtits till när avfallet lämnats över till denne eller till en transportör som denne har anlitat.
Ansvaret för kommunalt avfall i detaljhandel med livsmedel och för avfallsströmmarna förbrukat matfett, och förbrukat kontorspapper kommer att flyttas från kommunen till den yrkesmässiga verksamhet som producerar avfallet.
Länsstyrelsen ska, i stället för kommunerna, få besluta om att en yrkesmässig verksamhet själv får hantera sitt kommunala avfall. Detta förfarande bedöms vara administrativt fördelaktigt för dem som bedriver sin verksamhet i flera kommuner, då större kedjor med verksamhet i flera kommuner i dagsläget behöver ansöka om dispens i alla berörda kommuner om de vill kunna hantera sitt kommunala avfall själv.
Förändringar i tillsynen på avfallsområdet
Naturvårdsverket ska ha hela tillsynsansvaret över producenter, och i förekommande fall producentansvarsorganisationer och marknadsdrivna system. Fördelningen av tillsynsansvaret mellan myndigheter, bl.a. länsstyrelser och kommuner, är i många avseenden otydlig i dag, vilket riskerar att tillsyn bedrivs ineffektivt eller inte alls.
Kommunernas generella ansvar för att utöva tillsyn över avfallshanteringen inom kommunen ska tas bort i miljöbalken. Länsstyrelserna kommer att ensam vara tillsynsmyndighet över tillståndspliktiga verksamheter, handlare, mäklare, yrkesmässiga insamlare och avfallstransporter enligt avfallsförordningen.
Ökad återanvändning och materialåtervinning
Kommunerna ska senast 2027 tillhandahålla insamlingssystem för återanvändning av produkter från hushåll. Kommunen ska ge privatpersoner, företag och sammanslutningar tillfälle att kostnadsfritt hämta återanvändbara produkter på en plats som kommunen anvisar. Produkter som inte hämtas av någon inom den tid som kommunen bestämmer ska hanteras som avfall av kommunen. Reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet i konkurrenslagen (2008:579) kommer kommunen att behöva beakta för det fall kommunen bedriver egen hantering/förädling och försäljning av återbruksprodukter i en ekonomisk verksamhet.
Den som är ansvarig för att avfallet blir fullständigt behandlat ska se till att det insamlade avfallet sorteras ytterligare om det behövs för att möjliggöra materialåtervinning. Det bör därför förtydligas att den som är ansvarig för att avfallet blir fullständigt behandlat ska se till att det insamlade avfallet sorteras ytterligare, om det behövs för att möjliggöra material¬återvinning och för att utifrån avfallets egenskaper uppnå en hög kvalitet på det återvunna materialet. Kravet på ytterligare sortering bör också gälla när det behövs för att nå material¬åter¬vinningsmålen. I förpackningsförordningen bör en upplysning införas om att krav på ytterligare sortering även gäller för förpackningsavfallet. Regleringen innebär att de som är ansvariga för att avfallet genomgår en fullständig behandling träffar avfallsproducenten, kommunen, producentansvarsorganisationen, ett marknadsdrivet system eller någon som hanterar avfall efter beslut om undantag.
Den som lämnar avfall till en avfallsförbränningsanläggning eller samförbränningsanläggning ska lämna uppgifter om avfallet som visar att avfallet får förbrännas. Den som tar emot avfallet ska kontrollera uppgifterna.
Ikraftträdande m.m.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026. Regeringen har skickat utredningen på remiss med sista svarsdatum den 14 februari 2025. Regeringen har också bjudit in remissinstanserna till en hearing om förslagen den 12 december i år.