Alla insights

Delphi insights: Kontrollen av gränsöverskridande avfallstransporter skärps genom ny avfallstransportförordning

Inledning

Den 20 maj 2024 trädde en ny EU-förordning om gränsöverskridande transport av avfall, EU 2024/1157 (”den nya avfallstransportförordningen”), i kraft. Syftet är att säkerställa att avfall som exporteras till och från EU, inom EU, eller behandlas inom EU, tas om hand på ett hållbart sätt. Förordningen genomför på unionsnivå Baselkonventionen och OECD-beslutet om gränsöverskridande transporter av avfall (”OECD-beslutet”).

Den nya avfallstransportförordningen börjar som utgångspunkt att tillämpas den 21 maj 2026. Vissa artiklar börjar dock gälla från och med förordningens ikraftträdande, medan andra börjar gälla den 1 januari 2026, den 21 november 2026 respektive den 21 maj 2027. Till dess att artiklarna börjar tillämpas gäller den nuvarande avfallstransportförordningen 1013/2006/EG.

Utgångspunkter för gränsöverskridande avfallstransporter

Den nya avfallstransportförordningen föreskriver två olika kontrollförfaranden avseende gränsöverskridande avfallstransporter; anmälningsplikt respektive informationsplikt. Vilket förfarande som ska tillämpas beror på avfallstyp, hur avfallet ska omhändertas och till vilket land avfallet ska transporteras.

Avfallstransportören ansvarar för att ta reda på vilket kontrollförfarande som gäller. Naturvårdsverket är behörig myndighet och ansvarar för att handlägga, pröva och godkänna anmälningar av avfallstransporter till och från Sverige.

Viktiga förändringar i den nya avfallstransportförordningen

Genom den nya avfallstransportförordningen skärps kontrollen av gränsöverskridande avfallstransporter såväl mellan EU:s medlemsstater som transporter till och från länder utanför EU.

Reglerna för export av avfall för återvinning till tredjeländer

Export av avfall till länder utanför EU/EFTA för bortskaffande är förbjudet. För export av avfall ut ur EU för återvinning skiljer den nya avfallstransportförordningen mellan länder som omfattas och inte omfattas av OECD-beslutet.

Från och med den 21 maj 2027 förbjuds export av icke-farligt avfall från EU till tredjeländer som inte omfattas av OECD-beslutet, om inte landet godkänts av EU och upptagits på EU-kommissionens lista med godkända länder. Export till godkända länder omfattas från och med den 21 maj 2026 av informationsplikt eller anmälningsplikt beroende på avfallstyp.

Mottagaranläggningar, även i länder som omfattas av OECD-beslutet, måste från och med den 21 maj 2027 ha genomgått en oberoende revision. Avfallstransportören ansvarar för att mottagaren finns med i EU-kommissionens register över godkända anläggningar och måste kunna visa att avfallet kommer att hanteras på ett miljöriktigt sätt.

Strängare regler för export av plastavfall

Från och med den 21 november 2026 förbjuds export av plastavfall till länder som inte omfattas av OECD-beslutet under två och ett halvt år. Därefter kan dessa länder ansöka om att få ta emot plastavfall igen.

Oavsett vart plastavfallet, som är upptaget på den ”gula” avfallsförteckningen i bilaga IV, ska exporteras gäller från och med den 21 maj 2026 anmälningsplikt.

Avfallstransporter för bortskaffande förbjuds som utgångspunkt även inom unionen

Avfallstransporter för bortskaffande är som nämnts ovan redan idag förbjudna till tredjeländer. Förbudet utvidgas från och med 21 maj 2026 till att även omfatta transporter inom EU, utom om godkännande erhålls.

Handläggning och informationsutbyte rörande avfallstransporter digitaliseras

Från och med den 21 maj 2026 ska informationsutbytet och handläggningen rörande gränsöverskridande avfallstransporter digitaliseras. EU-kommissionen kommer att tillhandahålla ett elektroniskt system som medlemsstaternas myndighetssystem kan ansluta till. Detta ska effektivisera informationsutbytet.

Avslutande reflektioner

Den nya avfallstransportförordningen innebär utmaningar, men också möjligheter, för avfallstransportörer att säkerställa hållbar avfallshantering inom och utanför EU. Avfallstransportörer bör noggrant utvärdera hur de nya kraven kommer att påverka den egna verksamheten för att ha god beredskap inför att bestämmelserna börjar gälla.

 


 

Källor

Den nya avfallstransportförordningen, artikel 86.1.
Den nya avfallstransportförordningen, artikel 1 samt skäl 1 och 3 i preambeln.
EGT L 39, 16.2.1993.
OECD/LEGAL/0266.
Den nya avfallstransportförordningen, skäl 6, 7 och 9 i preambeln.
Den nya avfallstransportförordningen, artikel 86.2.
Artiklarna 2.2i, 7.10, 11.5, 14.3, 15.6, 18.15, 27.2, 27.5, 29.3, 29.6, 31, 41–43, 45, 51.7, 61.7, 66 och 79–83.
Artikel 73.
Artikel 39.1d.
Artiklarna 38.2b, 40, 44.2a, 46 och 47, med undantag för artikel 40.3b som ska tillämpas från och med den 21 maj 2026.
Den nya avfallstransportförordningen, artikel 85.
Avfallsförordningen (2020:614), 8 kap. 2 §. Se även den nuvarande avfallstransportförordningen, artikel 53 samt den nya avfallstransportförordningen, artikel 75.