Delphi insights: En nedre gräns införs för anmälningsplikt vid ändring av tillståndspliktig verksamhet
Från och med årsskiftet gäller en rad förändrade bestämmelser i miljöbalken avseende ändringstillstånd, giltighetsförlängning av tidsbegränsade tillstånd osv. En annan ändring som inte har uppmärksammats på samma sätt som ändringarna i miljöbalken men som likväl kan få stor praktisk betydelse är den ändring av 1 kap. 11 § miljöprövningsförordningen (2013:251), ”MPF”, som träder i kraft vid årsskiftet. Ändringen innebär att det införs en nedre gräns för anmälan av ändring av tillståndspliktig verksamhet. Övergångsbestämmelser saknas varför den blir direkt tillämplig även i pågående tillsynsärenden avseende ändringsanmälan.
Bakgrund
Frågan om vilka ändringar som är anmälnings- eller tillståndspliktiga alternativt kan vidtas utan förprövning har länge varit omdiskuterad och föremål för olika utredningar.
I Ds 2018:38, Anpassad miljöprövning för en grön omställning, som publicerades 2018 lämnades förslag som hade till syfte att föreslå hur miljöprövningsprocessen kunde bli effektivare och mer ändamålsenlig samt hur miljöprövningssystemet kunde ändras för att främja investeringar som bidrar till en grön omställning. I 2018 års utredning utreddes frågan om anmälningspliktiga ändringar av tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet. Utredningen ledde dock inte till några författningsändringar och fokus låg snarare på gränsdragningsproblematik mellan anmälnings- och tillståndsplikt snarare än på den lägre gränsen för anmälningsplikt.
I SOU 2022:33, Om prövning och omprövning, föreslog Miljöprövningsutredningen en ändring av 1 kap. 11 § MPF som delvis motsvarar den nu genomförda ändringen. Bakgrunden till författningsförslaget var att utredningen ansåg att fanns behov av att beakta miljönyttan och att undvika att tynga tillsynen med sådant som lämpligen kunde hanteras inom ramen för egenkontrollen. Detta motiverade en nedre gräns för anmälningsplikten. De ändringar som utredningen såg framför sig skulle omfattas av förslaget bedömdes ha mycket liten miljöpåverkan och ansågs rymmas inom det dagliga arbetet för en verksamhet. Den nu aktuella ändringen är dock inte identisk med Miljöprövningsutredningens förslag och det återstår att se hur bestämmelsen tolkas av tillsynsmyndigheter och överprövande myndigheter samt domstolar.
Ändringen
Ändringen av 1 kap. 11 § MPF innebär att det införs en nedre gräns för anmälan av ändring av tillståndspliktig verksamhet. Ändringar som i sig inte är tillståndspliktiga ska från och med årsskiftet ha betydelse från störningssynpunkt för att det ska krävas en anmälan, dvs. motsvarande vad som idag gäller för ändringar av anmälningspliktiga verksamheter. Bedömningen av om en ändring har betydelse från störningssynpunkt görs av verksamhetsutövaren.
Reflektioner
Vi välkomnar ändringen av 1 kap. 11 § MPF. Ändringen kommer förhoppningsvis att leda till att verksamhetsutövare enklare och mer kostnadseffektivt kan genomföra mindre ändringar i den löpande verksamheten samtidigt som det frigör resurser för tillsynsmyndigheterna då antalet tillsynsärenden kommer att minska.