Delphi insights: Arbetsmiljöverket ger ut stöd och vägledning med anledning av covid-19-pandemin
Arbetsmiljöverket ger ut stöd och vägledning med anledning av covid-19-pandemin
För drygt ett år sen förändrades tillvaron på grund av covid-19 och alla verksamheter var tvungna att anpassa sig därefter. Det blev mer och mer vanligt att arbetsgivare uppmanade sina anställda att, om möjligt, arbeta hemifrån för att minska smittspridningen. Situationen har såklart inneburit stora utmaningar för arbetsgivare, inte minst eftersom arbetsgivare fortsatt måste följa de arbetsmiljökrav som ställs, oavsett om arbetstagaren utför sitt arbete från kontorets lokaler eller hemifrån.
Förra veckan publicerade Arbetsmiljöverket, i samråd med Folkhälsomyndigheten, en efterlängtad vägledning med tips och råd till arbetsgivare under dessa speciella omständigheter.
Vägledningen som finns på Arbetsmiljöverkets hemsida, innehåller olika delar av vad varje arbetsgivare måste tänka på, men även olika hjälpmedel såsom checklistor som ska underlätta arbetet.
Eftersom pandemin lär finnas kvar ett tag framöver är det värdefullt för arbetsgivare att ta del av vägledningen för att få stöd i sitt arbete med att försöka minska smittspridningen.
Har er verksamhet frågor rörande detta eller andra arbetsrättsliga frågor är ni välkomna att kontakta Delphis arbetsrättsteam.