Alla aktiviteter

Lunchseminarium: Hur påverkas upphandlingsprocessen av den senaste rättspraxis?

Påtalandeskyldighet, anmärkningsskyldighet, handlingsplikt, preklusion, aktivitetsplikt, skyldighet att begränsa sin skada… kärt barn har många namn! Men vad krävs egentligen av en anbudsgivare som anser att upphandlingsdokument är ofullständiga eller otydliga? På vilket sätt kan dessa krav tänkas inverka på upphandlingsprocessen?

Med Högsta förvaltningsdomstolens (”HFD”) senaste ”takvolymsdomar” har vi äntligen fått ett svar på frågan om kravet på att ange ett ramavtals maximala omfattning (takvolym/takvärde) gäller för alla typer av ramavtal. Svaret är ”ja”! Men mest uppmärksammat blev HFD:s uttalande nedan:

”Vid bedömningen av om en brist i upphandlingen har medfört skada eller risk för skada för en viss leverantör ska dessutom beaktas om leverantören har gjort det som krävs för att undvika att skada uppkommer. En leverantör som anser att de uppgifter som lämnas i upphandlingsdokumenten är ofullständiga eller otydliga bör t.ex. redan under anbudstiden vända sig till den upphandlande myndigheten och ställa frågor samt begära kompletteringar och förtydliganden. Om leverantören utan godtagbara skäl underlåter att göra detta och i stället väntar med att påtala eventuella brister till efter det att tilldelningsbeslutet är fattat, kan kravet i 20 kap. 6 § på att bristen ska ha medfört att leverantören har lidit eller riskerar att lida skada normalt sett inte anses vara uppfyllt…”.

Sedan domarna meddelades har debatten gått varm, och det har påståtts att HFD har introducerat en påtalandesskyldighet, en anmärkningsskyldighet, en handlingsplikt, en aktivitetsplikt… Det har också talats om preklusion och om skyldighet att begränsa sin skada. Nu när ytterligare domar har meddelats sedan HFD:s avgöranden, vill vi som arbetar med offentlig upphandling hos Advokatfirman Delphi bjuda in till ett lunchseminarium. Under seminariet kommer vi att diskutera den senaste rättsutvecklingen och dess praktiska konsekvenser för upphandlingsprocessen, såväl utifrån den upphandlande myndigheten/enhetens perspektiv som utifrån leverantörens perspektiv, och sedan äta en gemensam lunch.

Seminariet hålls på vårt kontor i Linköping. Vi har ett begränsat antal platser och det är därför först till kvarn som gäller. För den som inte befinner sig i Linköping finns det möjlighet att delta digitalt under själva seminariet, dock inte till lunchen. Ange i din anmälan om du vill delta på plats eller digitalt. Det är kostnadsfritt att delta. Länk för den som deltar digitalt skickas ut via e-post dagen innan lunchseminariet.

Datum: 26 april
Tid: 12.00-13.00
Plats: Advokatfirman Delphi, Stora Torget 3, Våning 3, Linköping eller online

Varmt välkomna!


Relaterat innehåll