EU:s Green Deals regler inom marknadsrätt och konsumenträtt
Miljö och hållbarhet är ett högaktuellt ämne. EU har som målsättning att bli klimatneutralt till år 2050, vilket innebär en storsatsning på en ny tillväxtstrategi, kallad the Green Deal. Under detta webbinarium bjuder vi på en översiktlig genomgång av vad EU:s Green Deal är, med särskilt fokus på nya regler inom marknads- och konsumenträtt som berör er som företag direkt.
Exempel på nya regler som får effekt på svenska företag, är direktiven som går under namnen EmpCo, Green Claims och Right to Repair, samt den s.k. Ekodesignförordningen. Reglerna innebär större ansvar för företag bland annat vad gäller information om produkters miljöpåverkan till konsumenter, tydlighet vid marknadsföring och tillhandahållande av reparationstjänster.
Har du koll på vad Green Deal är? Vad säger reglerna om miljöpåståenden, och vad är egentligen s.k. greenwashing? Vilka regler gäller redan idag, och vad kan vi vänta oss på sikt? Missa inte detta webbinarium där advokaterna Agnes Hammarstrand, Maria Winckler och Anna Ersson föreläser och rätar ut frågetecknen.
Detta kostnadsfria webbinarium riktar sig till dig som vill få en överblick över kraven i ny lagstiftning inom marknads- och konsumenträtt.
Läs mer om juridik för marknadsföring, e-handel och konsumenträtt/retail på vår e-handelsportal.
Datum: Tisdag 17 september
Plats: Online
Tid: Föreläsning 08:00-09:00, frågestund 09:00-09:15
Varmt välkommen!
Relaterat innehåll